مواد معدنی تالک چیست:

تالک یک ماده معدنی است که از کنار هم قرار گرفتن برخی مواد اولیه نظیر هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم به دست می‌آید. ترکریب شیمیایی این ماده معدنی به صورت Mg3Si4O10(OH)2 است. پودر تالک به عنوان یکی از کانی‌های پرمصرف به شمار می‌رود که دلیل این مسئله نیز نرمی بسیار خاص آن است.

تالک به رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، سبز و قهوه‌ای در دسترس است. این کانی دارای ظاهری نیمه شفاف است و وقتی به آن نگاه می‌شود، با جلایی زیبا به چشم می‌آید. افزودن این ماده به عنوان تقویت‌کننده خاصیت مواد پلاستیکی نخستین بار توسط آمریکایی‌ها صورت گرفت و رفته‌رفته در سراسر جهان فراگیر شد به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۶ درصد تالک مورد استفاده در آمریکا به عنوان افزودنی به پلیمرهایی نظیر پلی پروپیلن اضافه می‌شود.

تالک یک ماده معدنی بسیار نرم است که بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که سختی آن چیزی در حدود یک موس است.

از جمله ویژگی‌های ظاهری تالک می‌توان به این نکته اشاره کرده که دارای ساختاری صفحه‌ای است. برخلاف بسیاری از مواد معدنی که جاذب آب هستند، تالک به خوبی می‌تواند آب را دفع کند. همچنین در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و پایداری خود را حفظ می‌نماید.

انواع مش:

این ماده با توجه به کاربرد مورد نیاز در مش های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد های آن در صنعت چیست:

در رنگ ها

گسترش دهنده در رنگ ها
به عنوان پوشش محافظ
برای امولسیون – اپوکسی – دوام خارجی – ضد خوردگی
آنتی کرکینگ
افزودنی های فلزی
افزودنی های سیمان و غیره

آرایشی و بهداشتی

در محصولات مراقبتی پوست
صابون ها
شوینده های صورت و بدن
و…

پودر تالک چیست و چه کاربردی دارد

کاغذ

صاف کننده و روش نمودن کاغذ
فیلر کاغذ
روشن کننده ۸۰  الی ۹۶ درصد و بهبود خواص کاغذ معمولا با پودر تالک با مش ۳۰۰ ( حدود ۵۳ میکرو) انجام می شود.

دارو:

پرکننده
و…

پلاستیک

مورد استفاده در HDPE, PP, LDPE, PVC, ABS
پرکننده
نرم کننده و صاف کننده

سرامیک سازی

برای افزایش مقاومت مکانیکی و لک شدن
این ماده با سیلیکات زیرکونیوم و آلومینا ترکیب می شود و باعث افزایش روشنایی کاشی های سفالی سفید ، مواد بهداشتی و غیره می شود
لعاب
و…

لاستیک

به عنوان یک پرکننده
عایق در صنعت ساخت کابل
از چسبیدن کالاهای لاستیکی در هنگام حمل و نقل و ذخیره سازی جلوگیری می کند
و…

کشاورزی

آنتی کیکینگ در انواع کود های نیترات آمونیوم
ذرات تالک باعث کاهش جذب رطوبت و جلوگیری از تشکیل پل های هیدرات می شوند و دوره های طولانی تری را برای ذخیره سازی کود ها امکان پذیر می سازند.
مناسب برای گرد و غبار باغ ها و درمان دانه ها و بهبود خواص زیست کش ها

کاربرد های دیگر 

منسوجات
جوهر چاپ
به عنوان ماده اولیه پرکننده در کف ، صنایع لاستیک ، صنایع شیمیایی بتونه های پلی استر و غیره

پودر تالک چیست

سرطانزایی

هنگامی که بحث پیرامون سرطانزایی یک ماده شکل می گیرد پژوهشگران دو نوع بررسی را بر روی میزان سرطانزایی ترکیب انجام می دهند، بررسی های آزمایشگاهی و بررسی های انسانی. در اکثر موارد ، هیچ یک از دو مطالعه به تنهایی شواهد کافی را دال بر سرطانزا بودن و یا نبودن یک ماده را ارائه نمی دهد ، بنابراین محققان معمولاً وقتی می خواهند بفهمند آیا چیزی باعث سرطان می شود ، هم مطالعات آزمایشگاهی و هم انسانی را  معمولا مورد بررسی قرار می دهند.

بررسی آزمایشگاهی:

طبق بررسی های آزمایشگاهی صورت گرفته شده بر روی حیوانات، با قرار دادن آن ها در برابر دوز های بالا از این ترکیب میزان خطر آن مورد بررسی قرار گرفت.همیشه مشخص نیست که آیا نتایج حاصل از این نوع مطالعات در مورد انسان ها صدق می کند یا خیر ، اما مطالعات آزمایشگاهی روش خوبی برای کشف این موضوع است که آیا ماده ای احتمال سرطان زایی دارد یا خیر.

در طی مطالعاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی (موش های صحرایی ، موش های آزمایشگاهی و همستر) صورت پذیرفت، این حیوانات از طریق مختلف در معرض تالک در مقادیر مختلف قرار داده شدند ، این مطالعات نتایج متفاوتی در پی داشت ، در بعضی از آن ها تشکیل تومور تشخیص داده شد و برخی دیگر هیچ واکنشی در برابر آن نشان ندادند.

بررسی های انسانی:

نوع دیگری از مطالعه خطرات سرطان را در بین گروه های مختلف مردم بررسی می کند. چنین مطالعه ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در گروهی که در معرض یک ماده قرار دارند با گروهی که در معرض آن قرار ندارند مقایسه کند و آن را نسبت به کل جمعیت تخمین بزنند. با این حال از آنجایی که عوامل زیادی بر روی نتایج به دست آمده تاثیر خواهد داشت، مجددا نمی توان به طور کامل به این نتایج نیز استناد نمود.

تالک آیا سرطانزاست؟

  • نتایج بررسی های انسانی

طبق نتایج به دست آمده اگر پودر ذرات این ترکیب از طرق مختلف به رحم برسد می تواند سبب ایجاد سرطان تخمدان و رحم شود. در بسیاری از مطالعات بر روی زنان ، رابطه احتمالی پودر تالک با سرطان تخمدان مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال یافته ها همچنان نتایج ضد و نقیصی دارند. در برخی از مطالعات افزایش میزان خطر و در برخی دیگر بی تاثیر بودن آن گزارش شده است.

طبق تحقیقاتی که بر روی معدنچیان صورت پذیرفت اغلب آن ها به دلیل قرار گرفتن در معرض تالک تصفیه نشده ، بعد از مدتی دچار مشکلات تنفسی و سرطان ریه گردیدند. با این حال نمی توان با اطمینان تالک را عامل اصلی ایجاد سرطان در این افراد دانست. زیرا ترکیبات دیگری مانند رادون در معدن نیز می تواند مشکلات تنفسی و سرطان ریه را در پی داشته باشند.

هیچ گزارشی دال بر ایجاد سرطان ریه در اثر استفاده از این ماده به صورت تصفیه شده گزارش نگردیده است

گفته های سازمان های بهداشتی درباره ی میزان سلامت این ماده:

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. هدف اصلی آن شناسایی علل سرطان است. این سازمان طبق تحقیقات صورت پذیرفته اعلام نمود که:

پودر تالک حاوی آزبست سرطان زا است و باید به خوبی تصفیه شود. در نتیجه این ماده را حتما از منابع معتبر تامین نمایید. این سازمان تالک بدون آزبست را جز مواد سرطانزا طبقه بندی نکرد.

سازمان های دیگر مانند برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده (NTP) سازمان ملی بهداشت (NIH) ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به گفته های این سازمان اطمینان نموده اند و ماده ی فوق را محصولی سرطانزا نمی دانند.

 

مزایای استفاده از کامپاند پ پ با تالک

کامپاند PP پر شده با تالک دارای مشخصات بسیار خوبی است که موجب شده است قیمت کامپاند پ پ تالک نسبت برخی دیگر از کامپاندها کمی بالاتر باشد. در این قسمت لازم است تا به این مشخصات بپردازیم. بسیاری از فعالان صنایع پلاستیکی با افزودن تالک به پلی پروپیلن، دو خاصیت بسیار مهم مقاومت ضربه‌ای (چغرمگی) و استحکام کششی (تنش تسلیم) آن را افزایش می‌دهند. برخی از مهم‌ترین مزایای PP تالک دار عبارت است از:‌

  • سطح مدول یانگ یا الاستیسیته پلی پروپیلن را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. در مفهومی ساده و ابتدایی، مدول الاستیسیته به نسبت تنش (فشار) به کرنش (تغییر طول) گفته می‌شود.
  • پ پ تقویت شده با تالک از نظر پایداری ابعادی دارای شرایط بسیار خوبی است.
  • مقاومت حرارتی پلی پروپیلن پر شده با پودر تالک، بسیار مناسب است به گونه‌ای که می‌تواند در دماهای بالا ساختار خود را به خوبی حفظ کند.
  • کامپاند PP پر شده با تالک دارای مقاومت خزشی بالایی است.
  • همان طور که گفته شد، تالک در برابر بسیاری از مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهد. به همین دلیل کامپاند پ پ با تالک نیز دارای خاصیت خوبی از این نظر است.
  • افزودن تالک به پلی پروپیلن، یک مزیت بزرگ دیگر به دنبال دارد. معمولا در بسیاری از محصولات پلاستیکی مشکل جمع شدگی در اثر گذر زمان به وجود می‌آید که باعث می‌شود کارایی آن به مخاطره بیفتد. اما افزودن تالک به پلی پروپیلن موجب می‌شود تا از جمع‌شدگی آن تا حد بسیار زیادی جلوگیری شود.
  • مجموعه خواص اشاره شده باعث می‌شود تا قیمت کامپاند پ پ تالک برای تولید محصولات پلاستیکی مختلف برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

کاربرد کامپاند پ پ با تالک

مجموعه خواص اشاره شده موجب می‌شود تا خرید کامپاند پ پ تالک در بازار به طرز قابل توجهی بالا باشد. از جمله کاربردهای پ پ تقویت شده با تالک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بسیاری از بخش‌های داخلی خودروها از کامپاند PP پر شده با تالک تولید می‌شود؛ از جمله بخش داخلی درب‌ها، داشبورد و … .
  • برخی از لوازم خانگی نیز از کامپاند پ پ تالک تولید می‌شوند.
  • در تولید لوازم الکترونیکی و ساختمانی نیز از این ماده بسیار استفاده می‌شود.

مرجع مقاله :

صفحه اصلی

https://moeinpolymer.com