کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیکچیست و چرا از این ماده استفاده می‌کنند؟ اسید استئاریک (stearic acid) نوعی ماده اسیدی است که در صنایع مختلف از جمله تزریق پلاستیک استفاده می‌شود. این اسید چرب غیراشباع، غیرسمی است و شکل جامد و مومی دارد. در صنایع مواد آرایشی، لاستیک‌سازی، تولید مکمل‌های مواد غذایی، شمع، پاستیل‌های روغنی و … هم از این ماده استفاده می‌کنند. هدف ازکاربرد اسید استئاریکبرای سخت کردن مواد است که در ادامه این مطلب بیشتر به آن می‌پردازیم.

اسید استئاریک چیست؟

این ماده به عنوان یک ترکیب جداکننده و همراه با سایر مواد در تولید برخی از محصولات استفاده می‌شود. برای مثال در تولید گچ‌های ریخته‌گری از آن به عنوان یک ماده جداکننده استفاده می‌شود. به این صورت است که پودر اسید استئاریک را روی قالب ریخته‌گری می‌ریزند. این ماده با کلسیم موجود در گچ واکنش شیمیایی نشان می‌دهد و جدا کردن جسم از قالب را آسان می‌کند.

خواص اسید استئاریک

البته اسید استئاریک برای صنایع غذایی هم کاربر زیادی دارد. اما برای این صنعت از غلظت پایین آن استفاده می‌کنند. این ماده چربی اشباع نشده‌ای دارد که در روغن‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. برای استفاده در صنایع غذایی، این اسید چرب را گرم می‌کنند و تحت فشار قرار می‌دهند و سپس در مواد غذایی استفاده می‌کنند.

دلایلکاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیکمتعدد است که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌شود.

ظاهر و ساختار استئاریک اسید

اسید استئاریک حاوی مقداری تری‌گلیسیرید است. به طوری که مولکول‌های گلیسیرین به زنجیره‌های هیدروکربنی طولانی متصل هستند. سپس می‌توان هیدروکربن را با چند روش متفاوت از فرمول گلیسیرین حذف کرد. برای تولید این ماده عمدتا از چربی گوشت گاو استفاده می‌کنند.

اسید استئاریک درست مثل یک روان‌کننده عمل می‌کند. این ماده قادر است مولکول‌های جدیدی را ایجاد و از فرایند اکسیداسیون جلوگیری کند. از سوی دیگر زمان قالب‌ریزی، جدا کردن جسم از قالب را هم راحت‌تر می‌کند. جالب است بدانید اسید استئاریک با آب حل نمی‌شود و به صورت یک ماده جامد بی‌رنگ و مومی شکل است.

ساختار اسید استئاریک

انواع استئاریک اسید

اسید استئاریک به دو صورت موجود است که عبارتند از:

  • کاسمتیک برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
  • اسید استئاریک رابر گرید

استئاریک اسید چطور بدست می‌آید؟

اسید استئاریک از هیدرولیز بدست می‌آید. به این صورت که چربی حیوانی یا گیاهی را در محلول قلیایی حل می‌کنند. در این محلول اسیدهای چربی مثل پالمیتیک و اسیدهای لوری نیز وجود دارد. برای بدست آوردن آن، چربی را در آب گرم با فشار بالا قرار می‌دهند. برای اینکه بتوانند اسید استئاریک را به طور خالص از چربی بدست آورند، آن را حرارت داده و بعد تحت فشار قرار می‌دهند.

سپس مواد داخل آب جوش را در داخل دستگاه تقطیر قرار می‌دهند. دستگاه، بخارهای حاصل از جوشاندن روغن و چربی را می‌گیرد و از طریق کویل‌های سرد باز می‌کند. وقتی به طور ناگهانی دما افت می‌کند، استئاریک اسید هم از حالت گاز، به مایع تبدیل می‌شود. سپس در مرحله بعدی مومی و جامد می‌شود (چیزی شبیه واکس).

کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

این ماده چرب اشباع نشده کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای مهم آن درتزریق پلاستیکاست. به این صورت که برای تولید ورق، پروفیل، لوله‌های PVC و تمامی محصولات پلاستیکی از آن استفاده می‌کنند. در واقع مثل یک تثبیت کننده حرارتی با روانکاری خوب عمل می‌کند. ضمن اینکه در برابر نور و گرما هم خاصیتش ثابت می‌ماند.

کاربرد اسید استئاریک

برای اینکه زمان تزریق پلاستیک در قالب، به راحتی بتوانند جسم را بعد از سرد شدن از قالب جدا کنند، این ماده استفاده می‌شود. البته این همه موضوع نیست. یککاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیکبه دلیل ایجاد نرمی و انعطاف بیشتر در محصولات پلاستیکی است. در صنعت لاستیک‌سازی هم این ماده کاربرد دارد. زیرا به نرم شدن بیشتر لاستیک کمک می‌کند.

یکی از دلایلی که استفاده از اسید استئاریک را برای تزریق پلاستیک ضروری می‌کند، جلوگیری از شکننده شدن محصولات پلاستیکی بعد از سرد شدن است.

همچنین مثل یک حلال برای رنگ‌های پلاستیک کاربرد دارد. این ماده از تغییر رنگ محصولات پلاستیکی هم جلوگیری می‌کند. این ماده روان‌کننده، شکل‌دهی به محصولات پلاستیکی در زمان تزریق پلاستیک را بهبود می‌دهد.

چه زمانی نباید از اسید استئاریک استفاده شود؟

با وجود تاثیرکاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک،اما زمان استفاده از آن باید کمی مراقب باشید. این ماده اسیدی اگرچه غیرسمی است، اما باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. همچنین افرادی که حساسیت پوستی دارند و بانوان باردار هم نباید از این ماده استفاده کنند.

زماناستفاده از اسید استئاریک در تزریق پلاستیکیا هر کار دیگری، باید مراقب باشید تا به اطراف چشم، بینی و گوش نرسد. از جمله عوارض تماس این ماده با نقاط حساس بدن باید به تاول، التهاب، قرمزی، سوزش و خارش اشاره کنیم. حتی ممکن است باعث کهیر و پوسته‌پوسته شدن آن ناحیه هم شود. در صورتی که این ماده با پوست شما برخورد کرد و احساس سوزش داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مرجع مقاله:

https://hadiplastic.ir/