گرانول پلی اتیلن، یکی از مواد پرمصرف برای تولید انواع محصولات پلاستیکی در صنعت است. شکل گرانولی این محصول سبب شده است تا قابلیت ذخیره‌سازی مناسبی داشته باشد و علاوه بر این، حمل و نقل آن آسان است و کاربردپذیری خوبی نیز دارد. در این صفحه اطلاعات مربوط به گرانول پلی اتیلن (PE) و انواع و کاربردهای آن را مطالعه خواهید کرد.

پلی اتیلن

پلی اتیلن، جز پرمصرف‌ترین پلیمرها در دنیا بوده که متعلق به خانواده پلی‌الفین و از دسته ترموپلاستیک‌ها است. این ماده، یکی از پلیمرهای گرمانرم است؛ بدین شکل که با رسیدن به نقطه ذوب به حالت مایع درآمده و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد در می‌آید. پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری است. یک مولکول پلی‌اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده‌است.

گرانول پلی اتیلن چیست؟

گرانول پلی اتیلن (PE شکل خاصی از پلی اتیلن است. در واقع، گرانول‌، گرید یا ترکیب خاصی از پلی اتیلن نیست، بلکه به شکل گلوله‌ای آن اطلاق می‌شود و جنس مولکولی گرانول می‌تواند متفاوت باشد. از گرانول پلی اتیلن، به شکل گسترده در تولید کیسه‌ها و دبه‌ها، قاشق‌های پلاستیکی، بطری‌های شیر و غیره استفاده می‌شود. 

انواع گرانول پلی اتیلن

  1. گرانول پلی اتیلن سبک (LDPE):
    این پلی‌ اتیلن دارای زنجیری شاخه‌دار است. بنابراین زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری است. این پلیمر، دارای انعطاف‌پذیری بالا و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسم‌ها است. لحاظ فشردگی کم و پایین مولکولی از دانسیته پایین برخوردار است که همین امر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن می­شود. این خاصیت باعث شده که بیش از پنجاه درصد از تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق جهت مصرف در روکش­های طلقی شفاف، آسترهای بسته­بندی، کاورها و چمدان‌ها مصرف گردد. همچنین جهت ساخت ظروفی مانند بطری‌های تحت فشار از این نوع پلیمر استفاده می­شود .
  2. گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE):
    دانسیته این نوع پلی‌اتیلن از پلی‌اتیلن سبک نیز کمتر است. این نوع پلیمر، در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت، استحکام وکشش بهتری را نشان می‌دهد.
  3. گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE):
    عمومی ترین و پرمصرف ترین و شاید اولین نوعی از پلاستیک‌ها که بوجود آمد، پلی اتیلن سنگین (HDPE) بود. زنجیره مولکولی در این نوع پلیمر، فشرده است که همین عامل، باعث افزایش دانسیته آن می‌شود. این نوع پلیمر، گرچه مقاومت ضربه‌ای کمتری نسبت به پلی اتیلن سبک دارد، اما مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی مانند مقاومت آن در برابر تنش‌های شکننده محیطی خوب است. لذا از این نوع پلیمر در انواع محصولات تجارتی مانند ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی‌های مورد استفاده در فضای باز، اسباب‌بازی‌ها، جامه‌دان‌ها، لوله‌های انتقال آب فشار قوی، لوله انتقال فاضلاب و مجراها استفاده می‌شود. از انواع معروف گرانول پلی اتیلن سنگین، می‌توان به گرانول سنگین تزریقی و گرانول سنگین بادی اشاره کرد.
  4. پلی اتیلن ترفتالات:
    پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در اغلب کشورها برای تولید الیاف پلی استر(۷۰ درصد)، رزین بطری (۲۲ درصد)، فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) استفاده می‌شود، ولی در ایران، از این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری‌های آشامیدنی استفاده می‌شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

کاربرد گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی‌اتیلن کاربرد گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعت پلاستیک دارد. انواع ظروف و وسایل پلاستیکی که در اطرافمان می‌بینیم، با این ماده پرکاربرد تولید می‌شوند. برخی از مهمترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • کاربرد در صنعت بسته‌بندی کالا
  • کاربرد در صنایع خودرو
  • کاربرد در صنایع لوازم خانگی و منزل
  • کاربرد در صنایع برق و مخابرات
  • کاربرد در صنایع آب و فاضلاب، نفت و مواد شیمیایی
  • کاربرد در صنایع پزشکی و دارویی
  • کاربرد در صنعت عایق و پوشش

مرجع :

https://shamsjavid.com/